pondělí 21. února 2011

Jaká práva má dárce?

Co myslíte, jaká je primární motivace lidí, aby finančně přispěli neziskové organizaci? Je to zaměření dané neziskovky? Jsou to daňové úlevy, které může dárce uplatnit? Podle Scotta Hansena zakladatele Rady pro fundraising (FRCI), se kterým jsme měli možnost se před několika dny setkat v Salt Lake City,  je to jinak: „Primárné motivací k tomu, aby lidé dané organizaci darovali, je to, že jsou jí o příspěvek požádání. Teprve až na druhém místě je zaměření dané organizace a daňové bonusy jsou až daleko za předchozími.“ Tato zkušenost ukazuje důležitost fundraisingu jako takového. Rozvoj dárcovství má v USA dlouhou tradici, je velmi profesionalizován a důležitou roli zde hraje autoregulace prostřednictvím etických kodexů.  

Rozvinutá filantropie

Na rozdíl od České republiky, kde jsou pro většinu neziskových organizací nejdůležitější příjmy z veřejných rozpočtů, v USA hrají velmi podstatnou roli právě dary jednotlivců a firem (dotace z veřejných rozpočtů tvoří v USA jen 9% příjmů neziskových organizací). Celkově sice příjmům neziskového sektoru vévodí z více než 70% platby za poskytnuté služby a výrobky, toto číslo však určitým způsobem zkreslují především velké instituce jako jsou školy, nemocnice, divadla nebo muzea. Příspěvky od privátních dárců tak sice tvoří „jen“ 12,5% celkových příjmů, pro řadu organizací jsou ale příjmem zcela převažujícím.

Velmi zajímavé je to, že naprostou většinu (77,3%) darů tvoří příspěvky fyzických osob. Pokud bychom mezi ně započítali i odkazy formou závěti, dostáváme se dokonce k číslu 85% všech darů. Příspěvky firem a granty nadací tak tvoří jen menší podíl (5,2, resp. 9,8%).

Základní práva donora?

Pokud se má Američan rozhodnout, zda neziskové organizaci, která jej právě oslovila, přispěje nebo ne, co mu může rozhodování usnadnit? Například to, na kolik má dané organizace propracovanou politiku ohledně dárcovství, zda má vypracovaný kodex dárcovství a zda je ona nebo fundrasiser, kterého si najala, členem odborné asociace jakou je například AFP.

AFP už více než 50 let podporuje důvěru dárců, jakož i efektivní a etický fundraising. Aby dárci, kteří finančně podporují neziskové organizaci, věděli, co mají právo očekávat od organizace, které finančně přispějí, iniciovala AFP vznik Listiny práv donora. Podle ní má každý dárce právo:

1)    Být informován o misi organizace, o způsobech, jakými organizace chce využít darované prostředky a o její způsobilosti využít dar efektivně k zamýšlenému účelu.
2)    Znát totožnost členů správní rady organizace a očekávat, že tito budou obezřetně vykonávat dozor nad fungováním organizace.
3)    Na přístup k nejčerstvějším finančním informacím.
4)    Být si jistý, že dar bude použit pro účel, za kterým byl poskytnut.
5)    Na přiměřené uznání a ocenění.
6)    Být si jist, že s informací o dárcovství bude nakládáno s respektem a důvěrností vyžadovanou zákony.
7)    Očekávat profesionální přístup od všech jednotlivců reprezentujících organizaci.
8)    Být informován o tom, zda ti, kdo žádají o dar, jsou dobrovolníci, zaměstnanci organizace nebo najatí zástupci.
9)    Mít možnost, aby jeho jméno bylo vymazáno z jakéhokoli mailing listu, který by organizace chtěla s kýmkoli sdílet.
10)    Mít možnost se v souvislosti s poskytováním daru na cokoli zeptat a obdržet rychlou, pravdivou a otevřenou odpověď.

K pravidlům, která AFP vyžaduje po samotných fundraiserech, se dostaneme v příštím příspěvku.

Žádné komentáře:

Okomentovat